اثرات استفاده lactobacillus plantarum و لاکتوفرین در جیره غذایی بر شاخص‎های رشد ماهی قزل آلای رنگین‎کمان (oncorhynchusmykiss)

نویسندگان

عبدالغفار اونق

ناصر آق

حمید عزیزی

بنت الهدی رحمان

چکیده

استفاده از محرک های مؤثر بر فاکتورهای رشد و تغذیه در پرورش آبزیان، در پیشرفت و توسعه صنعت آبزی­پروری نقش مهمی دارد. در این مطالعه اثر پروبیوتیک lactobacillus plantarum و لاکتوفرین در بهبود شاخص­های رشد و تغذیه ماهی قزل­آلای رنگین­کمان (oncorhynchusmykiss) مورد بررسی قرار گرفته است. 900 قطعه بچه ماهی (میانگین وزنی 2±20 گرم) به ٦ تیمار تغذیه ای حاوی مقادیر مختلف lactobacillus plantarum و لاکتوفرین تقسیم شده و به مدت دو ماه تغذیه شدند. در طول دوره پرورشی در روزهای صفر، 15، 30، 45 و 60 فاکتورهای رشد و تغذیه هر گروه، شامل وزن تر (wet w)، طول استاندارد (sl)، ضریب تبدیل غذا (fcr)، ضریب رشد ویژه (sgr) و ضریب چاقی (cf) مورد ارزیابی قرار گرفت و با گروه شاهد مقایسه شد. نتایج نشان داد که تیمارهای دریافت­کننده cfu108 lactobacillus plantarum به ازای هر کیلوگرم جیره و نیز تیمارهایی که 200 میلی گرم لاکتوفرین به ازای هر کیلوگرم جیره دریافت کردند در مقایسه با گروه شاهد از رشد مطلوب­تری برخوردار بودند (05/0plactobacillus plantarum و لاکتوفرین اثر تقویتی در بهبود فاکتورهای رشد و تغذیه ماهی مشاهده نشد. به­نظر می­رسد استفاده از cfu١٠٨ lactobacillus plantarum و ٢٠٠ میلی‎گرم لاکتوفرین در هر کیلوگرم غذا، به تنهایی، در مقایسه با استفاده توأم آن­ها روشی مؤثرتر و کم هزینه‎تر جهت بهبود شاخص­های رشد و تغذیه ماهی قزل­آلای رنگین­کمان باشد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اثرات استفاده Lactobacillus plantarum و لاکتوفرین در جیره غذایی بر شاخص‎های رشد ماهی قزل‌آلای رنگین‎کمان (Oncorhynchusmykiss)

استفاده از محرک های مؤثر بر فاکتورهای رشد و تغذیه در پرورش آبزیان، در پیشرفت و توسعه صنعت آبزی­پروری نقش مهمی دارد. در این مطالعه اثر پروبیوتیک Lactobacillus plantarum و لاکتوفرین در بهبود شاخص­های رشد و تغذیه ماهی قزل­آلای رنگین­کمان (Oncorhynchusmykiss) مورد بررسی قرار گرفته است. 900 قطعه بچه ماهی (میانگین وزنی 2±20 گرم) به ٦ تیمار تغذیه ای حاوی مقادیر مختلف Lactobacillus plantarum و لاکتوفری...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی- پژوهشی زیست شناسی جانوری تجربی

ناشر: دانشگاه پیام نور

ISSN

دوره 3

شماره 2 2015

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023